Trafikksikkerhetsdagen 2024

Torsdag 11. april ble årets trafikksikkerhetsdag for Vg2- og Vg3-elevene gjennomført.

Dagen startet med felles oppmøte i Raufosshallen hvor russepresident Kristina Haugom Nerødegård ønsket alle velkommen og presenterte politikontakt Veronica Gaustadnes og kommuneoverlege Siri Fuglem Berg. Veronica fortalte kort hvem hun var, og Siri holdt et kort og fint foredrag om rus og skadevirkninger.

Mange elever som ser på brannvesenet som prøver å redde mennesker i forulykket bil.  - Klikk for stort bildeElevene fikk observere en fiktiv trafikkulykke på slutten av dagen Hege Flati Grythe

Fire stasjoner

Etterpå ble klassene delt i fire grupper. I løpet av dagen var de innom fire ulike stasjoner.

1. Førstehjelp i hallen hvor elevene fra Vg2 ambulansefag hadde ansvaret. Her fikk elevene prøve hinderløype med promillebriller og generell førstehjelp ved blant annet bilulykke.
  2. Representanter fra Statens vegvesen drillet elevene rundt bilbeltebruk med forsøk på «Veltepetter» og «Bråstopp». Her fikk elevene føle på kroppen hvor viktig det er å bruke bilbelte.
  3. Representanter fra Trygg trafikk og «Si ifra!-kampanjen» hold et foredrag der elevene fikk informasjon og eksempler på hva som skjer ved for stor fart med flere ungdommer i bilen. Foredragsholderne var svært gode og brukte flere praktiske øvelser som bidro til et spennende foredrag. Et av budskapene var at det er viktig å si ifra om man som passasjer synes farten er for høy.
  4. Brannvesenet ved Trond Granlund og Kim Sørlien hadde et godt opplegg om brann, trafikkulykker, sikring av last og førstemann til skadested. Kim fortalte om en egen selvopplevd alvorlig ulykke hvor han på mirakuløst vis overlevde. Dette var sterk kost, og det ble vist bilder fra flere alvorlige trafikkulykker fra distriktet vårt.
Elever hører på foredrag, stående i klasserom - Klikk for stort bildeForedrag og øvelser med Trygg Trafikk Torild Svendsen
Roll-up med bilder fra Trygg trafikk sin kampanje - Klikk for stort bildeTrygg Trafikk informerte om Si ifra!- kampanjen Torild Svendsen

Øvelse med ulykke

Siste post på programmet var en demonstrasjon av en fiktiv bilulykke med full uttrykning (ambulanse, brann og politi). Vi hadde fått et bilvrak fra Oppland metall hvor to personer spilte hardt skadet og en spilte omkommet.

Trosterud begravelsesbyrå kom med likbilen og hentet ut en “død” ungdom. Her var det igjen de dyktige og tøffe Vg2 ambulansefagelevene som bidro i øvelsen.

Takk til alle elevene for eksemplarisk oppførsel hele dagen.

Elev som forsøker å balansere på krakk med promillebriller - Klikk for stort bildeElevene fikk teste promillebriller inne i Raufosshallen Torild Svendsen
Fem elever i ambulanseuniform - Klikk for stort bildeVg2 ambulansefag var viktige bidragsytere denne dagen Torild Svendsen

Mange fortjener takk

Tusen takk til alle som bidro til at elevene våre fikk en bra og lærerik dag:

• Trygg trafikk
  • Vg2 ambulansefag
  • Statens vegvesen
  • Oppland metall
  • Vestre Toten brann og redning
  • Trosterud begravelsesbyrå
  • Kommuneoverlege og politikontakt
  • Alle som bidro med grilling med Ole Morten Midtskogen i spissen